Redakcja

Jedzenie dla ciała i duszy

Czy podnosimy jedzenia do rangi sztuki czy też raczej czynimy jedzenie jej tematem? Na to pytanie szukał odpowiedzi Germano Celant, kurator ekspozycji “Arts and foods – Rituals since 1851”, która trwa właśnie w Mediolanie.

– 12/05/2015 –

 

 

Odbywająca się w ramach EXPO 2015 wystawa gromadzi obszerny wybór tego wszystkiego, co w naszej kulturze na przestrzeni ostatnich 150 lat obracało się wokół żywności, odżywiania i jedzenia.

Wędrując przez sale Triennale di Milano trudno uwierzyć jak wiele naszej twórczej energii pochłania ta sfera. Coraz nowocześniejsze sprzęty AGD, rozkładane stoły, siekiery do rąbania cukru, ekspresy do kawy rodem z wyobraźni włoskich futurystów, kunsztowne porcelanowe serwisy, wytrzymałe menażki, kuchnie polowe, ergonomiczne krzesła, designerskie talerze, opasłe książki kucharskie, rondle, obrusy, bańki na mleko i alembiki – wymyśliliśmy tysiące przedmiotów, które pozwalają nam w odpowiedni sposób produkować, przechowywać, przygotowywać i podawać jedzenie.

 

Nature morte (1882)

 

martwa natura Jamesa Ensora

 

Czy można się więc dziwić, że jedzenie i towarzyszące mu rytuały od zawsze kształtowały nasze domy, przestrzenie publiczne, społeczne zachowania? Jedzenie dostarcza pracy designerom i rzemieślnikom, a także tematów artystom: malarzom, pisarzom, poetom, reżyserom, fotografom, grafikom. Poprzez jedzenie komunikujemy naszą pozycję wydając wystawne uczty i olśniewając gości kosztownymi zastawami. Jedzenie pozwala nam wygrywać wojny i niszczyć wrogów (jednym z najbardziej poruszających eksponatów wystawy jest broszura z wytycznymi dla obozowych kucharzy z Auschwitz Birkenau). Wspólne spożywanie posiłków jednoczy rodzinę i przyjaciół. Przygotowywanie jedzenia awansowało przez dekady z pozycji ciężkiej fizycznie i podrzędnej czynności do roli modnej umiejętności. Zmiany w sposobie jedzenia wymogły na nas kolejne środki transportu: statek, pociąg, samochód, samolot i kosmiczna rakieta. Ciągle zastanawiamy się czy karmimy wyłącznie nasze ciała czy również dusze? Pewne rodzaje jedzenia zawsze będą tabu, a inne oznakami luksusu.

 

 

 

23 Sharon Core

Sharon Core 

 

 

Jednak najbardziej fascynujące w „Arts and Foods” wydaje się dostrzeżenie zaskakujących zbieżności między sztuką a jedzeniem. Twórców pop-artu zafascynowała powtarzalność przemysłowej produkcji żywności i wizualny język spożywczych marek. Hipisi poszukiwali oświecenia w spożywaniu psychodelicznych substancji i ulegali fascynacji dalekowschodnimi religiami pełnymi kulinarnych reguł. Dziś jedzenie jest tematem bliskim artystom tworzącym sztukę zaangażowana społecznie, krytyczną, sprzeciwiającą się konsumpcjonizmowi i społecznym nierównościom.

 

 

 

18 Tom Sachs

instalacja Toma Sachsa

 

„Arts and Foods – Rituals since 1851”

Triennale di Milano

9 kwietnia- 1 listopada 2015

 

Tekst: Wanda Modzelewska, zdjęcia: dzięki uprzejmości galerii

 

 





comments powered by Disqus