Redakcja

Polski Stół – porozumienie ponad podziałami

Proces twórczy, o którego efektach piszę poniżej, zajął rok.  Rozpoczął się przypadkową rozmową, był pełen pracy i poszukiwań wspólnego języka, którym mówi się przy stole. Wokół niego siedzą właściciele i projektanci związani z Porcelaną Kristoff, Manufakturą w Bolesławcu, Hutą Julia oraz Katarzyna Świętek – pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Polski Stół. Od 23 stycznia efekty ich pracy będzie można zobaczyć w Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

– 8/01/2016 –

 

Spotkali się w 2014 na Targach Ambiente i byli gotowi do tego, by wspólnie działać. Choć różniło ich wiele – trzy zupełnie inne technologie, inne produkty i ich zastosowania – w procesie projektowania szukali tego, co łączy. Przecież każda z tych trzech firm tworzyła produkty należące do kanonu zastawy stołowej jeszcze 50 lat temu tak powszechnie goszczącej w polskich domach. Każdy z nich to solidna, rzemieślnicza robota – opierająca się na wiedzy i doświadczeniu pokoleń oraz surowcach, które lokalnie, na Dolnym Śląsku, są pozyskiwane. Dodatkowo, z silną tożsamością, zakodowaną w technologii i świadomości użytkowników. Obecnie mocno zapomniane, często kojarzące się z przestarzałą stylistyką i w większości sprzedawane poza krajem. Firmy te ostatnimi laty współpracowały z projektantami, odświeżały dawne tradycje i szukały nowych dróg do prezentacji swojego dorobku. Znając jej wartość, były zarazem gotowe na wyzwania i zmiany.

 

 

2016-01-08 10.35.28 am 2016-01-08 10.35.42 am

 

Te nadeszły inspirowane przez Katarzynę Świętek. Razem zrobili rzecz bez precedensu w polskim projektowaniu użytkowym. Co miesiąc przedstawiciele Porcelany Kristoff z Wałbrzycha, Manufaktury w Bolesławcu i Huty Julia z Piechowic spotykali się, by dyskutować o tym, co dzieli i łączy ich wyroby, jak najlepiej wyeksponować cechy każdej z materii, a zarazem pamiętać, by całość była ze sobą spójna i pasująca do danej „sytuacji jedzeniowej”. Efektem ich prac są trzy – dwa śniadaniowe i deserowy – zestawy naczyń stołowych, których premiera odbyła się na zeszłorocznym Łódź Design. Eleganckie szkło kryształowe, delikatna porcelana i ciężka, w porównaniu z nimi, kamionka – zostały połączone wspólnym motywem plastra miodu – żłobionym w kryształach i zdobionym na białej ceramice kolorem kobaltowym. Produkty są lekkie, proste i eleganckie – sięgają do estetyki, która używana była przez te fabryki od samych ich początków, a zarazem mają charakter dizajnerskich, nowoczesnych i funkcjonalnych produktów, o czym sami możemy zaświadczyć. Posiadają zdecydowane formy i odbijają konteksty, w których powstawały – „polskość” w tym wymiarze zyskuje postać świadomą i konkurencyjną, wobec np. skandynawskiego, czy zachodnioeuropejskiego projektowania podobnych przedmiotów użytkowych. Rzemieślnicza technologia, w której ludzkie ręce dotykają tych produktów niezliczoną ilość razy, to doskonały wstęp do tego, by celebrować śniadania i stawiać kropkę nad „i” delektując się deserem. Warto zasiąść do stołu z polskim produktem!

 

 

2016-01-08 10.30.11 am

 

Zestawy sprzedawane są jedynie w pełnych kompletach, można je kupić w sklepach internetowych Porcelany Kristoff, Manufaktury w Bolesławcu i Huty Julia oraz stacjonarnie w trzech miejscach we Wrocławiu – w showroomie Manufaktury w Bolesławcu, Stacji Dizajn i Design Expo. Więcej informacji na stronie projektu www.polskistol.com.

 

Tekst: Agnieszka Szydziak, zdjęcia:Agnieszka Szydziak i materiały organizatorów

 

 

 

 

 

 





comments powered by Disqus