Coraz częściej zdarza się nam poszukiwać polskiej porcelany na domowych strychach bądź w piwnicach. Przeglądając bibeloty w sklepach vintage, odkrywamy ją na nowo. Przekonujemy się, że codzienna kawa i herbata pita z pięknych filiżanek Polskiej Fabryki Porcelany Ćmielów bądź innych, znanych wytwórni pracowni – smakuje lepiej. Przeżywamy renesans polskiej ceramiki, a moda na ceramiczne czarki czy talerzyki sprawia, że w czeluściach internetu odrywamy nowe marki jak Fenek, August Studio czy Trzask. Zanim kupimy nową filiżankę, warto poznać historię jej polskich protoplastów.
Autorka książki Barbara Banaś oddaje w nasze ręce kompendium wiedzy dla każdego miłośnika ceramiki użytkowej. To niezbędnik, w którym znajdziecie historie, ciekawostki oraz interpretacje i analizy rodem z podręczników do historii sztyki. Banaś nobilituje opisywane projekty, podkreśla ich artystyczny, i opisuje najważniejsze kolekcje, figurki i serwisy.
Treść książki uzupełniony jest o sylwetki projektantów odpowiedzialnych za przełomowe projekty ceramiki np. Danuty Duszniak, projektantki serwisu w stylu New Look „Kolumb” z 1956 roku. To obowiązkowa pozycja w naszej domowej biblioteczce dla każdego fana designu.
„Polski New Look. Ceramika użytkowa lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych”
Barbara Banaś
Premiera 6 grudnia
Fotografie: A. Podstawka
Poleć ten artykuł na Facebooku lub skopiuj link