Wesele Stanisława Wyspiańskiego to jeden z najważniejszych i najczęściej granych utworów polskiego repertuaru, opisujący drastycznie polskie niemożności i kompleksy. Paradoksem jest, że autor opisując wydarzenia weselne ani razu nie zająknął się nawet, jak wyglądał weselny stół. A przecież wiejskie wesela to pod względem kulinarnym aż po dziś dzień wielkie theatrum culinae. Rekonstrukcji tego gastronomicznego uniwersum podejmą się artystka-malarka Anna Królikiewicz oraz teatrolog i krytyk kulinarny Maciej Nowak.
Bazując na produktach lokalnych Małopolski, po przestudiowaniu źródeł z epoki, Królikiewicz nakreśli sensualną, smakową wizję polskiego, narodowego wesela sprzed 100 lat, na które współczesny widz wkroczy już w trakcie jego trwania.
Sam obiekt odwoływać się będzie do zrekonstruowania doznań multisensorycznych, na wszystkich poziomach zmysłów: zanim bowiem poczujemy smak, a według badań nad fizjologią- właściwie w zastępstwie smaku- kolor, unosząca się para, połysk, tekstura, temperatura, zapach, dotyk są forpocztą, dzięki której badamy rzeczywistość. Poza zjawiskiem synestezji kluczem do instalacji jest klucz do przetrwania polskiego gospodarstwa domowego na wsi z przełomu XIX i XX w: fermentacja, suszenie i wędzenie oraz smak kwaśny: charakterystyczny dla kuchni polskiej.
Praca została pokazana na XIII Quadriennale w Pradze w czerwcu 2015, a 29 sierpnia o 14.30 w czasie Dni Jazdowa Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego postanowił pokazać „Wesele, którego nie było” pod gołym niebem, w nieco zmienionej formie, wobec przestrzeni innej, niż galeryjna.
W dialogu z tym projektem powstaje w pracowni artystki praca HONEY/MOON, która wyrastając z dramatu Wyspiańskiego (i gdzie pokarm również jest jednym z mediów) zostanie pokazana w intymnej przestrzeni mieszkania na krakowskim Salwatorze w ramach festiwalu ARTBOOM 25 września.
Zdjęcie: Anna Królikiewicz
Zobacz też podobne artykuły
Wesele, którego nie było
Wyspiański pisząc „Wesele” opisując wydarzenia weselne ani razu nie zająknął się nawet, jak wyglądał weselny stół. A przecież wiejskie wesela to pod względem kulinarnym aż po dziś dzień wielkie theatrum culinae. Rekonstrukcji tego gastronomicznego uniwersum podczas praskiego Quadrienalle podejmą się artystka-malarka Anna Królikiewicz oraz teatrolog i krytyk kulinarny Maciej Nowak. Teatr w Polsce ma szczególną rangę.
# Anna Królikiewicz, Artboom, Bronowice, Maciej Nowak, Praga, Quadrienalle, WeselePrzewodnik po Warszawie
Od pierwszego numeru UST, w którym prezentowaliśmy Berlin, i drugiego, gdzie pojawił się Poznań, opublikowaliśmy już 21 przewodników po miastach w Polsce i za granicą. Nie było wśród nich dotychczas Warszawy, choć odpowiedni bedeker jej się należy, a tutejsze miejsca znamy świetnie – ze wszystkimi ich niuansami; nie raz obserwowaliśmy jak powstają, znamy ich zawikłane
#Polskie korki
24 czerwca w poznańskim Spocie spotka się aż 30 polskich producentow wina z Wielkopolski. Jesteście zdziwieni, że aż tyle winnic mamy w tym jednym regionie kraju? My też, a że polskim winom i ich twórcom gorąco kibicujemy, tego dnia nie zabraknie nas w Poznaniu, gdzie będziemy degustować, dyskutować i poznawać z polskimi winnicami. USTA z
#Klopsiki mamusi
Leniwe z solą to smak, który Rutu Modan ma zakodowany w genach. Ale żeby się o tym dowiedzieć, musiała przyjechać do Polski. Izraelska rysowniczka komiksów opowiada, dlaczego jednak zdecydowała się poznać ojczyznę swoich przodków.Kiedy pierwszy raz byłam w Tel Awiwie, w małej księgarni na ulicy Shenkin znalazłam jej debiutancki komiks „Rany wylotowe”. Był narysowany tak
# Dad Runs Away with the Circus, Exit Wounds, Hanoch Levin, Keret, Kultura Gniewu Rutu Modan Zaduszki Property, Lazy Dumplings, Leniwe, Lwowska, Przysmak, Tel Aviv, Wanda Wrzeszcz