Wesele Stanisława Wyspiańskiego to jeden z najważniejszych i najczęściej granych utworów polskiego repertuaru, opisujący drastycznie polskie niemożności i kompleksy. Paradoksem jest, że autor opisując wydarzenia weselne ani razu nie zająknął się nawet, jak wyglądał weselny stół. A przecież wiejskie wesela to pod względem kulinarnym aż po dziś dzień wielkie theatrum culinae. Rekonstrukcji tego gastronomicznego uniwersum podejmą się artystka-malarka Anna Królikiewicz oraz teatrolog i krytyk kulinarny Maciej Nowak.
Bazując na produktach lokalnych Małopolski, po przestudiowaniu źródeł z epoki, Królikiewicz nakreśli sensualną, smakową wizję polskiego, narodowego wesela sprzed 100 lat, na które współczesny widz wkroczy już w trakcie jego trwania.
Sam obiekt odwoływać się będzie do zrekonstruowania doznań multisensorycznych, na wszystkich poziomach zmysłów: zanim bowiem poczujemy smak, a według badań nad fizjologią- właściwie w zastępstwie smaku- kolor, unosząca się para, połysk, tekstura, temperatura, zapach, dotyk są forpocztą, dzięki której badamy rzeczywistość. Poza zjawiskiem synestezji kluczem do instalacji jest klucz do przetrwania polskiego gospodarstwa domowego na wsi z przełomu XIX i XX w: fermentacja, suszenie i wędzenie oraz smak kwaśny: charakterystyczny dla kuchni polskiej.
Praca została pokazana na XIII Quadriennale w Pradze w czerwcu 2015, a 29 sierpnia o 14.30 w czasie Dni Jazdowa Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego postanowił pokazać „Wesele, którego nie było” pod gołym niebem, w nieco zmienionej formie, wobec przestrzeni innej, niż galeryjna.
W dialogu z tym projektem powstaje w pracowni artystki praca HONEY/MOON, która wyrastając z dramatu Wyspiańskiego (i gdzie pokarm również jest jednym z mediów) zostanie pokazana w intymnej przestrzeni mieszkania na krakowskim Salwatorze w ramach festiwalu ARTBOOM 25 września.
Zdjęcie: Anna Królikiewicz
Wesele, którego nie było
