Trzy nowe zestawy powstały w wyniku wspólnych prac zespołów projektowych i wzajemnego poznawania technologii produkcyjnych oraz ponownego odkrywania tradycyjnych metod ręcznie wykonywanych dekoracji:
- – zdobienie porcelany,
- – szlifowania w krysztale,
- – stempelkowania w kamionce.
Dwie kolekcje śniadaniowe oraz kolekcja okolicznościowa to pomysł na połączenie tradycji z nowoczesnym stylem życia i kolejny krok w kierunku powrotu tradycyjnego, dolnośląskiego rzemiosła na współczesny stół. W przeszłości dla mieszkańców Śląska te wyroby były prawdziwym powodem do dumy. Dzięki nim ich region był rozpoznawalny i ceniony jako miejsce funkcjonowania ważnych dla europejskiej gospodarki gałęzi produkcji. Porcelana z Wałbrzycha, kryształ z Piechowic i kamionka z Bolesławca przez stulecia wspólnie zdobiły śląskie stoły. Po wojnie, także wspólnie, pomogły odbudować tożsamość kulturową i społeczną nowych mieszkańców zachodnich terenów Polski. Razem, od 70 lat, tworzą „polski stół” w sensie dosłownym i metaforycznym.
Produkty powstałe pod szyldem POLSKI STÓŁ będą miały swoją oficjalną premierę podczas Łódź Design Festival 2015 w centrum festiwalowym Art Inkubator przy ul. Tymienieckiego 3. Specjalnie zaaranżowany nimi stół przygotują Magda Gazur (Manufaktura Bolesławiec, ASP Wrocław) i Katarzyna Świętek. W czasie trwania festiwalu (w dniach 9-12.10 oraz 17-18.10) będzie działał także pop-up store POLSKI STÓŁ, gdzie będzie można zakupić po raz pierwszy zestawy naczyń stworzone wspólnymi siłami trzech fabryk.
Patronem medialnym projektu jest magazyn USTA.
„Dizajn może się także stać środkiem tworzenia poczucia tożsamości – obywatelskiej, zbiorowej czy osobistej”
Deyan Sudjic „Język rzeczy”
Wszystko zaczęło się 12 listopada 2014 we Wrocławiu. Jak często w takich sytuacjach bywa, początek projektowi dała przypadkowa rozmowa, luźna wymiana zdań w trakcie inauguracji nowej kolekcji bolesławieckiej Manufaktury. Po 4 miesiącach spotkaliśmy się znowu, tym razem na targach Ambiente we Frankfurcie. To wtedy pomysł, by stworzyć wspólne kolekcje, wykreować estetykę, która znajdzie swoje odzwierciedlenie zarówno w porcelanie, kamionce, jak i krysztale – nabrał realnych kształtów. Jeszcze nie myśleliśmy jak, ale już wiedzieliśmy, że chcemy i musimy spróbować. Od tego momentu zaczęliśmy nasz wspólny projekt nazywać POLSKIM STOŁEM. Nazwa projektu to odzwierciedlenie jego idei. Połączyło nas przekonanie, że warto na polski stół przywrócić tradycyjne, często ręcznie wykonywane produkty z słynnych dolnośląskich fabryk. Fabryk, które nie chcą ze sobą konkurować, ale wspólnie tworzyć przedmioty budujące poczucie tożsamości – regionalnej i polskiej, ale też rzemieślniczej. Przy tym są otwarte na aktualne wzornicze trendy i gotowe inwestować w nowe projekty.
Oczywiście mieliśmy też wątpliwości. Czy porcelana, historyczna królowa stołu, godnie zniesie obecność swojej „gorszej siostry” kamionki? A jak się w tym towarzystwie odnajdzie błyszczący kryształ, którego popularność z ostatnich dekad XX wieku kojarzyła się z czymś, co wstydliwie przeminęło? Czy wizualną różnorodność materiałów: biel porcelany, kremowy kolor kamionki, blask kryształu powinniśmy ukrywać czy wręcz przeciwnie – eksponować?
Przez prawie rok spotykaliśmy się przynajmniej raz w miesiącu. Odwiedzaliśmy swoje fabryki, dużo oglądaliśmy, prowadziliśmy niejednokrotnie burzliwe dyskusje i wspólnie projektowaliśmy. Nie zawsze było różowo. Porzucaliśmy projekty, by po tygodniach do nich wracać i zadawać sobie na nowo te same pytania. Zgłosiliśmy jeden zestaw śniadaniowy do konkursu Must Have, cieszyliśmy się, że nie został zakwalifikowany, bo właśnie zaczęliśmy go ponownie przeprojektowywać. Pierwowzory produktów pokazywaliśmy gościom jednej z wrocławskich restauracji prosząc ich o ocenę. To oni – przyszli odbiorcy naszego projektu – pomogli nam wybrać trzy pierwsze zestawy. Dziś prezentujemy trzy premierowe kolekcje. I wspólnie projektujemy dalej. Nie zakończyliśmy naszej pracy, więc nadal także na Waszą pomoc: piszcie do nas, rozmawiajcie z nami. Chcemy dowiedzieć się, co sądzicie o naszych propozycjach. Na wasze opinie czekamy pod adresem: katarzyna.swietek@polskistol.com
O firmach:
Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” w Bolesławcu od ponad 20 lat promuje bolesławiecką ceramikę na świecie. Ręczna produkcja, oparta na tradycyjnej technice oraz otwartość na nowe elementy zdobnicze i współpracę z projektantami sprawiły, że „Manufaktura” wyznacza nowe trendy i zalicza się do grona najważniejszych wytwórców bolesławieckiej ceramiki. W 2014 roku Manufaktura zaprezentowała kolekcję zaprojektowaną przez Oskara Ziętę.
www.polish-pottery.com.pl
Huta Julia to jeden z niewielu istniejących do dziś producentów szkła kryształowego w Polsce. Produkuje ręcznie formowane i szlifowane produkty, które dystrybuuje w kraju i na rynki całego świata. Kryształy z Huty Julia wyróżnia na tle innych tradycyjna technika wytwarzania, którą można poznać odwiedzając zabytkową fabrykę, zlokalizowaną w sercu Karkonoszy, w Piechowicach koło Szklarskiej Poręby. Wśród kryształowych kolekcji znajdują się zarówno produkty nawiązujące dekoracją do wzornictwa XIX wieku, jak i bardzo nowoczesne, osadzone we współczesnej stylistyce.
www.crystaljulia.com
Porcelana Kristoff, zlokalizowana w Wałbrzychu, to jeden z czołowych producentów porcelany w Polsce. Nieprzerwanie od ponad 180 lat produkuje wysokogatunkową porcelanę stołową, kupowaną przez odbiorców z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej już w XIX wieku. Dziś firma dostarcza swoją porcelanę do odbiorców z całego świata, którzy doceniają jej wysoką jakość, a także oryginalny design. W ostatnich latach firma dynamicznie rozwija produkcję i wprowadza na rynek nowe kolekcje, w tym przygotowane przez młodych polskich projektantów: Marię Jeglińską, Annę Kuczyńską, Marka Mielnickiego czy Magdę Pilaczyńską.
www.porcelana-kristoff.pl