„Greenhouse silent disco” wpisuje się w hasło przewodnie Triennale poprzez odwołania do romantycznych koncepcji zmysłowego, cielesnego doświadczania przyrody i współodczuwania z nią. Projekt został zainspirowany badaniami realizowanymi przez wybitnego fizjologa roślin profesora Hazema Kalajiego z Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW w Warszawie, który opracował metodę umożliwiającą monitorowanie kondycji poszczególnych roślin i całych ekosystemów.
Instalacja, zaprojektowana przez Barbarę Nawrocką i Dominikę Wilczyńską (Miastopracownia), przyjmuje formę wypełnionej roślinami szklarni, która umożliwi bezpośredni kontakt ludzi i roślin. Została ona wyposażona w cyfrowe sensory połączone z systemami komputerowymi, które będą na bieżąco śledzić
i rejestrować to wszystko, co „mówią” rośliny, czyli jak reagują na określone potrzeby i zmienne, np. dotyk człowieka czy zmieniające się warunki atmosferyczne na zewnątrz. „Mowę” roślin będzie można zrozumieć za pomocą zmieniających się kolorów świateł LED, a także dźwięków, na które będą ją przekładać systemy komputerowe.
„Szklarnia przyszłości to dyskoteka. Światła LED zmieniają się na niebieskie, czerwone i białe w zależności od potrzeb: na przykład, gdy na zewnątrz szklarni jest pochmurno lub deszczowo” – wyjaśnia profesor Hazem Kalaji.

Koncepcja reaktywacji romantycznego podejścia do natury wpisuje się w trwający obecnie Rok Romantyzmu Polskiego.
„W romantyzmie natura traci swą ilustracyjną funkcję, zamieniając się w narzędzie poznania. Człowiek staje się częścią natury, a sama natura jest drogą do poznania świata. Romantycy wierzyli, że tylko w naturze człowiek może być naprawdę sobą. Wychodzimy więc od pytania, czy można projektować tak, żeby wiedzę czerpać od roślin. I okazuję się, że można” – przekonuje Michał Duda, zastępca dyrektora ds. programowych Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Kuratorami ekspozycji są: Michał Duda i Małgorzata Devosges-Cuber – autorzy licznych wystaw i publikacji poświęconych projektowaniu i architekturze, m.in. „Trzy początki. 1918/1945/1989”. Produkcja i koordynacja wystawy jest realizowana przez Dominikę Wilczyńską i Barbarę Nawrocką, tworzące duet Miastopracownia. Twórcą koncepcji naukowej jest prof. Hazem Kalaji z Wydziału Rolnictwa i Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wizualną identyfikację graficzną polskiego pawilonu we współpracy z Magdaleną Heliasz, przygotowała Nicola Cholewa.
Instalacja powstała z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Poleć ten artykuł na Facebooku lub skopiuj link