Redakcja

Siedem sióstr

Zainspirowana bezprecedensowym marszem kobiet w Warszaiew, wystawa Seven Sisters prezentuje prace sześciu artystek z różnych krajów. Ich instalacje, rzeźby, fotografie i performans przywołują i dekonstruują – z dystansem, humorem, i pewną dozą poetyckości – wszechobecność kobiecego ciała w przestrzeni publicznej, oraz okryte tajemniczą aurą pojęcie przestrzeni domowej, intymnej.

– 30/05/2017 –

Nevine Mahmoud, Cleave and Spread, 2017, kalcyt, alabaster, stal, 22,86 x 20,32 x 20,32 cm, fot. dzięki uprzejmości artystki i M + B Gallery, Los Angeles

Nie sposób zapomnieć tego obrazu. Było to w deszczowy poniedziałek w październiku ubiegłego roku. Tysiące kobiet, wiele z nich ubranych na czarno, wyszło na ulice największych polskich miast potrząsając ciemnymi parasolkami w proteście przeciwko okrutnemu prawu kryminalizującemu aborcję, broniąc swojego podstawowego prawa do kontroli nad własnym ciałem.

Twórczość rzeźbiarska Liz Craft z humorem dekonstruuje logikę i zastępuje ją własną narracją wizualną, przywołując kalifornijskie subkultury i ich mityczne gury – hipiski, surferki, mistyczki i siłaczki. Jej surrealistyczne rzeźby konfrontują i podważają codzienność za pomocą wyobraźni, łącząc kobiecą ikonogra ę z elementami groteski, entropii oraz eksperymentami formalnymi. To podejście wyraża się wprost w jej komiksowych dymkach i ceramicznych stołach przystrojonych atrybutami związanymi z seksualnością. W porównywalny sposób, surowa erotyczność kamiennych rzeźb Nevine Mahmoud – rozkwitającej lilii, napoczętej brzoskwini i pary ust – nawiązuje do przedstawień i materiałów wykorzystywanych przez takie artystki, jak Eva Hesse czy Alina Szapocznikow. Dowcipne i bezpośrednie, a jednocześnie poetyckie i zmysłowe – jej „kobieco-rockandrollowe” formy z alabastru, marmuru i kalcytu podważają zdominowaną przez mężczyzn tradycję rzeźby w kamieniu w sposób całkowicie pozbawiony kompleksów i ograniczeń.

Sceny ze współczesnego życia, rozgorączkowani bohaterowie i emocjonalne sytuacje pojawiające się w lmach, rzeźbach i instalacjach Mélanie Matrangi tworzą teatralne przestrzenie aktywowane przez widzów i przekazujące im emotywną wartość produkcji tych prac. Jej najnowszy lm pt. YOU (2016) to przepełniona erotyzmem fabuła, w której artystka, zainspirowana francuską Nową Falą i postaciami takimi jak Eric Rohmer i Jean Eustache, de niuje miłość jako system porozumiewania się, sugerując możliwe sposoby ponownego zainwestowania w autentyczność poprzez skupienie się na mechanizmach rządzących ekonomią naszych emocji i relacji z przedmiotami. Podobnie w swojej pracy choreogra cznej, Dragana Bulut interesuje się związkami władzy, a także tworzenia i analizowania napięć w przestrzeni performansu, w odniesieniu do cielesności, ekspresji i trwania w czasie. Jej performans 30 Ways to „obiekt” pokazywany w galerii podczas wernisażu, oraz jako część większego performansu, Pass It On, prezentowanego następnego dnia w KEM – przestrzeni na Pradze poświęconej performansowi prowadzonej przez choreografa Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa. Ta druga praca pomyślana jest jako aukcja zmagająca się z kwestiami autorstwa, relacją między tym, co materialne i niematerialne, oraz wartością obiektu artystycznego. Podejście Ketuty Alexi-Meskhishvili do fotogra i zestawia jej płaskość i dwuwymiarowość z potencjałem przestrzennym, rzeźbiarskim. W tym przypadku artystka zbudowała „własny pokój” ograniczony delikatnymi kurtynami z bawełny z nadrukowanymi abstrakcyjnymi wzorami. W środku tego pomieszczenia, trzy fotografie – analogowe selfie przedstawiające części twarzy i ciała artystki rozmieszczone są w sposób umożliwiający ich zasłanianie i odkrywanie, ujawniając tym samym ich pamiętnikarski aspekt.

Wreszcie, wycyzelowane kompozycje rzeźbiarskie Barbary Leoniak – wstęgi Moebiusa czy ludzkie głowy – przypominają rytuał mumi kacji. Podczas procesu twórczego, jej rzeźby, niczym szkielety artystycznego wyrazu, nabierają życia. Na wystawę Seven Sisters artystka przygotowała serię trzech wyidealizowanych kobiecych popiersi o podwójnych głowach, wykonanychz drewna i papier mâché, kojarząc się niezaprzeczalnie z feministycznym surrealizmem, którego historia i wizualna spuścizna są kluczowe dla tej wystawy.

Seven Sisters

Ketuta Alexi-Meskhishvili, Dragana Bulut, Liz Craft, Barbara Leoniak, Nevine Mahmoud, Mélanie Matranga

kuratorka: Martha Kirszenbaum

Otwarcie czwartek, 1 czerwca 2017 roku, od godz. 18.00

performans Dragany Bulut o godz. 20.00

ul. Poznańska 16,

Warszawa





comments powered by Disqus