Prace Alicji Białej z serii „Polska” składają się z symboli, motywów i emblematów budujących zbiorową tożsamość Polaków. Artystka wykorzystuje zdjęcia z Internetu, archiwa rodzinne, wycinki prasowe, a także własne zdjęcia wykonane na potrzebę projektu. „Pocięta i poklejona byle jak, na kacu, na kolanie, chaotycznie. I nie wiadomo, jakim cudem jeszcze się trzyma” – mówi o „Polsce” artystka.
Fotomontaże Alicji Białej jako „wycinanki polskie” powstawały niezależnie od wierszy Marcina Świetlickiego jako oddzielne narracje, by ostatecznie połączyć się w książkę wydaną w tym roku przez Wydawnictwo Wolno. Kontynuacją „wycinanek polskich” stał się projekt „Polska bez obrazy”, nawiązujący do obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości.
Odwołując się do tradycji peregrynacji, artystka zainicjowała podróże wybranych prac po kraju. W akcję włączyło się wiele osób, także ze świata kultury i polityki. Wizerunki odwiedziły m.in. Krystynę Jandę, Olgę Tokarczuk, Katarzynę Nosowską, Roberta Biedronia.
Sama artystka tak podsumowuje swoje intencje: „Ważne było dla mnie, aby te prace podróżowały, żeby stały się przyczynkiem do rozmów o Polsce, ale też pozwoliły spojrzeć na nas samych z dystansu. Bowiem Polacy – zupełnie niepotrzebnie – bardzo drażliwi są na tle własnej polskości. Niech te prace wywołają uśmiech, ewentualnie refleksję”.
Na wystawie w Leica 6×7 Gallery Warszawa zaprezentowane zostaną nie tylko oryginały fotokolaży, zarówno te publikowane, jak i niepublikowane w tomie Polska (wiązanka pieśni patriotycznych), ale także nowe prace, które powstały w ostatnim czasie. Do galerii dotrą także wędrujące po kraju „wizerunki”. Ich długą drogę i liczne przygody przedstawiać będzie przygotowana specjalnie na wystawę instalacja site-specific.
Wernisaż: 26.07 (czwartek), godz. 19:00
Wystawa: 27.07.2017 – 22.09.2018
Kuratorka: Monika Proniewska
Spotkanie: Alicja Biała – Marcin Świetlicki: 27.07 (piątek), g. 18:00
Rozmowa: Alicja Biała i współtwórcy projektu Peregrynacja: 13.09 (czwartek), g. 18:00
Leica 6×7 Gallery Warszawa, ul. Mysia 3, II piętro
Zobacz też podobne artykuły
Przewodnik po Warszawie
Od pierwszego numeru UST, w którym prezentowaliśmy Berlin, i drugiego, gdzie pojawił się Poznań, opublikowaliśmy już 21 przewodników po miastach w Polsce i za granicą. Nie było wśród nich dotychczas Warszawy, choć odpowiedni bedeker jej się należy, a tutejsze miejsca znamy świetnie – ze wszystkimi ich niuansami; nie raz obserwowaliśmy jak powstają, znamy ich zawikłane
#SEKRETNE SŁOWO NATALII LL
Seks? Sztuka? Sen? Legenda wrocławskiego cool generation zdradza nam swoją receptę na długowieczność. I opowiada o tym, jak powstawały jej słynne prace z cyklu „Sztuka konsumpcyjna”. Drzwi hotelowego apartamentu otwiera energiczna blondynka w ciemnych okularach. Czarna marynarka, młodzieńczy krok. 78 lat? To niemożliwe. Od pierwszych minut spotkania jesteśmy oczarowani jej energią, otwartością, śmiechem. Zostało kilka godzin do
# akt, Andrzej Lachowicz, Chwałczyk, CSW, Ludwiński, Natalia LL, sztuka, Sztuka konsumpcyjna, WrocławNADA w Willi Gawrońskich
NADA (New Art Dealers Alliance) przedstawia uczestników NADA Villa Warsaw, nowej inicjatywy wystawienniczej, która odbędzie się w dniach 15–19 maja 2024 roku w historycznej Willi Gawrońskich w Warszawie, przy Al. Ujazdowskich 23. W programie NADA czeka prezentacja aż 44 galerii z 25 miast z całego świata oraz z Polski, spotkania z artystami i artystkami oraz
#Klopsiki mamusi
Leniwe z solą to smak, który Rutu Modan ma zakodowany w genach. Ale żeby się o tym dowiedzieć, musiała przyjechać do Polski. Izraelska rysowniczka komiksów opowiada, dlaczego jednak zdecydowała się poznać ojczyznę swoich przodków.Kiedy pierwszy raz byłam w Tel Awiwie, w małej księgarni na ulicy Shenkin znalazłam jej debiutancki komiks „Rany wylotowe”. Był narysowany tak
# Dad Runs Away with the Circus, Exit Wounds, Hanoch Levin, Keret, Kultura Gniewu Rutu Modan Zaduszki Property, Lazy Dumplings, Leniwe, Lwowska, Przysmak, Tel Aviv, Wanda Wrzeszcz